In 38 days from Riethoven to Lake Baikal and back.

Reisverslagen

Dag 10 Rustdag Astana

Posted by Trippers on May 26, 2013 at 10:35 AM

REISVERSLAG D. D. 26-05-2013: RUSTDAG 10 ASTANA(KAZAKSTAN)

1.0 Aantal gereden kilometers op dag: 0 km.

2.0 Aantal gereden kilometers totaal: 5282 km.

3.0 Wegen: N.v.t.

4.0 Weer: Bewolkt.

5.0 Temperatuur: 20 C

Na onze intrek genomen te hebben in een klein maar gerieflijk hotel MbIP3A( Myrza), met de dame Carina die ons het naar de zin wil maken, zijn we met een taxi naar een restaurant gereden in het oude gedeelte van de stad. Het restaurant Azia Lain was een perfect restaurant. Zelden hebben we zo’n malse biefstuk gehad. Daarna zijn we naar het Radison Blue Hotel gelopen en hebben daar in de Cigar Bar een lekker pilsje met een dikke sigaar besteld. Na wat samen te hebben zitten ouwehoeren zijn we naar de Nightclub Chocolate gegaan. Daar hebben de jongens gruwelijk gedanst op veel te harde muziek. Daarna in twee taxis weer naar het hotel. Daar aangekomen ontstond nogal wat onenigheid over het gevraagde tarief van de taxi heren. Het dreigde te ontaarden in een handtastelijk gebeuren en dus hebben we maar wat water in de wijn gedaan, waarna de hevigheid afnam in het spraakgebruik. We hebben ons maar snel te rusten gelegd met de wetenschap dat we toch goed onderhandelt hadden, maar dat we toch een beetje “genaaid” waren. Deze keer konden we eens goed uitslapen. Om 12:00 s’middags zaten we met z’n allen aan de koffie in de inkom van het hotel, nadat we het ontbijt (omelet met ham) reeds op de kamer meester hadden gemaakt. We zijn daarna door het nieuwe centrum van Astana gaan lopen. Prachtige gebouwen daar en de stadsarchitect heeft hier z’n zakken gevuld hoor. Enorme gebouwen, met allerlei goudachtige kleuren verwerkt in de raampartijen, voorzien van koperen en/of blauwe koepels erop. In het centrum staat een enorme stalen mast met een enorme ronde bol erop. Ook hier zijn we naar boven gegaan en men heeft daar een prachtig uitzicht over de gehele stad. Overal ziet men waterpartijen en fonteinen in de stad. Kortom het doet ons een beetje denken aan Ashgebat in Turkmenistan. Men wil met deze pracht en praal laten zien dat men beschikt over zeer veel geld, afkomstig hier uit de olie en gasvoorraden van het land. Toch kan men zien dat de enorme temperatuurverschillen (-40 en +40 C ) snel een aanslag plegen op de kwaliteit van de terrassen,fonteinen en gebouwen, die uiteraard al niet zo goed is in aanvang als bij ons. Na wat rondgelopen te hebben was het tijd voor het Hellehok of wel de Banja. Op het moment dat ik wilde pinnen en m’n creditcard wilde pakken, merkte ik dat ik deze niet meer had. Dit was foute boel!! Waar was m’n creditcard?? Al snel wist ik waar deze was, namelijk in de nightclub. Daar moest ik steeds met een creditcard betalen en het duurde erg lang voordat die dan terug kwam. Ook de bestellingen van de jongens liep niet synchroon, waardoor elke keer die card weg was. Op het eind is het dus misgegaan en zijn we daar weggegaan zonder creditcard aanwezigheidscheck. We zullen dus vanavond terug moeten om de card te achterhalen!!!!! We hebben onze middag maar niet laten bederven en zijn toch maar de Banja ingegaan. Met z’n zessen in een bloedheet hellehok is toch heftig met al die Kazakken met slaande takkenbossen. Ik heb ook maar eens een mooie takkenbos ergens gepakt en heb de jongens een voor een eens goed afgeslagen. Dat hadden ze echt eens verdiend!!!!Toen we goed opgewarmd waren zijn we met z’n allen in het ijskoude zwembad gedoken, behalve ik, want hij zou volgens mij veel te klein geworden zijn. Na een 3 uur vertoeven in de bloedhete hokken en waterpartijen zijn we goed uitgerust naar het hotel teruggelopen waar we nu dit verhaal zitten uit te werken. Vanavond om 03:00 uur vliegen Tinus, Hans en Frenky via Kiev, terug naar huis. Tinus en ik hebben ondertussen uitgevlooid dat het 42 jaar geleden is dat wij samen op vakantie zijn geweest naar Heidelberg. Nu dit was zeker een mooi vervolg erop geworden. Morgenvroeg rijden Cor, Leo en Joost met z’n drieën( helaas hebben Leon en Elnur zich niet gemeld in Astana, hetgeen wel de afspraak was) door naar Pavlador, een Kazakstaanse stad in het noordoosten van dit uitgestrekte land. Tot morgen en hopelijk met creditcard.